ineke-andre-australie.reismee.nl

Naar de opera!

We gaan naar de opera in het Sydney Opera House, dinsdag. Het is Turandot van Puccini. Een prins aanvaardt de uitdaging om een ijskoude prinses te versieren; nou, dat kan alleen maar over ons gaan. Gewoon het Sydney Opera House binnengewandeld, vanmorgen, prachtige dag, 23C. En gekeken wat er was. Duur, maar je bent maar eens hier (waarschijnlijk). Nadat de dame ons nog eens goed had bekeken gaf ze 20% korting, dat vonden we geen probleem. Toen maar de bus genomen naar Bondi Beach, het ‘rijke’ surfstrand van Sydney. Het nemen van een bus vergt nog een hele studie, want er zijn geen kaartjes in de bus. In de shop, zegt de driver, maar welke shop blijft onduidelijk. De eerste shop verwijst ons door naar een tweede, die naar een derde, en die zegt dat zijn apparaat niet werkt. We moeten naar Wharf 4 of 5 volgens hem; op Wharf 4 is er niet zo’n winkel maar bij 5 wel. Ondertussen zijn er wel 3 bussen vertrokken, maar we zijn gisteravond pas heel laat aangekomen, dus het is een rustdag.

Bondi Beach is fraai, lunchen met lekkere broodjes. Dan wandelen langs een mooi kustpad via Tamarama Beach naar Bronti Beach en daar maar gewoon gaan liggen. De strandwachten zijn in grote getale aanwezig want de zee is ruw en je mag niet overal zwemmen gezien de stroming. We gaan natuurlijk het water in tussen de fluitjes van de beach boys dat we steeds in noordelijke richting moeten zwemmen. Je bent allang blij dat je blijft staan tussen de golven, dus zwemmen is geen optie. Inderdaad heel veel onderstroom.

De terugweg met de bus is ook weer een uitdaging; het systeem is niet overduidelijk, maar na een wat merkwaardige ondergrondse overstap zijn we weer op honk. Het geeft wel een beetje een idee van de stad; en van de mensen. Gisteren in de trein van het vliegtuig naar het hotel, als we het centrum (The Rocks) doorkruisen,  alle meisjes die met hun vriendjes naar de stad gaan, in hele korte jurkjes, broekjes, schittertopjes, volgens Ien de probleemlijftijd van 15 nauwelijks ontgroeid.

Nu maar eerst eten in of rond Darling Harbour; dat moet de place to be zijn. Morgen fietsen!