ineke-andre-australie.reismee.nl

Naar Manly, de opera Turandot en de Blue Mountains

Manly is een van de grote stranden in de buurt van Sydney. Je gaat er met een boot heen; wij namen gewoon de openbaar vervoer boot. Je komt eigenlijk aan de binnenkant van een landtong aan, maar je loopt dan door het stadje naar de andere kant, de grote oceaankant. De zee was wild; je mocht niet surfen of zwemmen. Maar de tocht met de boot is fantastisch, in feite leg je vanaf de Circular Quai in omgekeerde richting de tocht af die de Britse kapitein Arthur Phillip maakte, in 1787. Hij kwam binnen met een vloot van 11 schepen met ‘misdadigers’, die ze vanuit Engeland maar naar Australië stuurden om ze kwijt te zijn. Dat was 17 jaar nadat James Cook Australië ontdekte. Hoewel: ontdekte?? Dat was al in 1606 gedaan door Willem Janszoon en lang daarvoor ook al door de Portugezen. En wij varen nu van die zelfde plaats naar buiten.

Genoeg historie: ’s avonds gaan we naar Turandot, een opera van Puccini in het Opera House. De opera is misschien niet zo bekend, maar één aria is wereldberoemd: Nessun Dorma. Prachtig emotioneel gezongen door de Perzische prins Calaf (de Spanjaard Andeka Gorrotxategi) met daarachter het Sydney Opera Choir; het publiek staat bijkans op de banken. Een geweldig spektakel dat je gewoon mee moet maken, eens. Ik probeer een video op de site te zetten van deze aria: iedereen kent hem.

Vandaag naar de Blue Mountains; een prachtig gebied. De bergen zijn echt blauw; dat komt door de olie die uit de bladeren van de gombomen verdampt (een eucalyptus soort); de hele fijne druppeltjes geven een blauwe waas over het gebied; ’s morgens vroeg is dat prachtig. We wandelen over een pad diep het dal in over tegen de berghelling vastgezette trappen: the giant staircase van 1000 treden. Je komt in een tropisch regenwoud met alle geluiden. Gelukkig kunnen we na 2 uur wandelen aan de andere kant naar boven met een treintje.