ineke-andre-australie.reismee.nl

Op zoek naar een koala

Het is een stil weggetje tussen de Great Ocean Road en de vuurtoren. Onze Nederlandse TomTom meneer noemt de weg steevast de Gerrit Osejan Rood. De stem was er door een bereidwillige Pakistaan van het autoverhuurbedrijf opgezet. Op dit kleine weggetje moeten koala’s, kangaroes en andere voor ons onbekende soorten zitten. Maar helaas: niets komen we tegen. Tenslotte ergens een man, fotograferend. Inderdaad: een koala, prachtig met zijn gezichtje naar ons toe en op de foto. Finally, I got him, roep ik enthousiast tegen de man. You may go home now, zegt hij …..

Ien staat ondertussen met een groep Japanners een andere koala te benaderen; die weigert goed te poseren. De Japanners maken geluiden om hem te laten kijken, soms kijkt hij achterom, maar dat is alleen om de afstand met een andere boom te schatten, want hij zit bovenin een baby boompje en wil hogerop.

Tegenover het hotel is sinds gisteren ook een koala ingetrokken, laat de blije B&B eigenaar weten. Het nieuwe territorium wordt ingericht. Hoewel: van enige activiteit is bij koala’s geen sprake: de hele dag op zo’n tak zitten. ’s Avonds zie je ze bewegen, kruipen omhoog of omlaag om wat nieuw groen te gaan happen.

Apollo Bay is een leuk kustplaatsje, met mooie stranden en een haventje. Maar de temperatuur is al sinds Sydney laag; toen nog boven de 27C, maar sindsdien is het niet warmer geweest dan 20 C, en meestal een graad of 16 of nog lager. Voor het wandelen goed te doen, maar een warm terrasje is er niet bij. De toer die de B&B baas aanraadt is fraai: door het Great Otway National Park. Een wandeling door tropisch regenwoud naar een maagdelijk strand, langs de oude vuurtoren (die kennelijk niet zo goed werkte gezien de scheepswrakken), een toespraak van een niet te verstane Aboriginal over de leefgewoonten, klimmen door tropisch regenwoud, een toer op 45 meter hoogte tussen boomtoppen (bomen die wel 100 meter hoog kunnen worden), en tenslotte na terugkomst bier drinken in een oude brewery. ’s Avonds heel gezellig eten met een Duits/Nederlands stel uit Amsterdam; de wijn en sfeer was weer uitstekend (naast de Shiraz ook de Pinot Noir).

Marion

Wat een fantastische ervaring om zo te reizen. Ik wilde altijd met Wim met n camper door Australië trekken maar hij was er al zo vaak geweest dat er geen zin meer in. Ik geniet nu van jullie foto’s en verhalen.