ineke-andre-australie.reismee.nl

Het carnaval der dieren

Volgens de baas van het resort een kilometer of 5 verderop moeten wij vanavond om 7 uur met hem mee : de rondleiding in het donker wordende bos. We kunnen dan het festival van de dieren meebeleven; ze kruipen uit hun bomen en schuilplaatsen en het is één grote party. Jammer, maar al andere afspraken. We hebben onze handen vol aan de eigen tochten hier op Kangaroo Island. Op ons park lopen kangaroes en walibi’s. Die hebben volgens onze buurman trouwens een heel interessant proces van geboren worden. Bij geboorte zijn ze maar een centimeter groot maar ze weten kennelijk op eigen kracht naar de buidel te kruipen en zich daar aan een van de tepels te hangen; soms zit er nog een oudere voorganger in die er eerst uit moet. Ze blijven daar nog maanden, krijgen een vacht, kijken soms naar buiten, blijven groeien, voordat de moeder het genoeg vind en ze eruit gooit.

Wij vertellen hem over de gigantisch grote zeerobben die we vanmorgen aan de Admirals Arch hebben gezien en die in de golven spelen maar meestal naar drogere rotspartijen hogerop verhuizen om te luilakken; vaak wel zo’n 20, 30 meter boven het water. Maar daarover had hij nog een fraaier verhaal. De afgelopen zomer was een zeehond van wel 400 kg helemaal naar zijn resort geklommen (of hoe dat te zeggen? Gewaggeld, gezigzagd?) Toen was ‘ie tussen twee van zijn gebouwen gaan liggen, wel 150 meter boven de zee en daar 4 dagen gebleven, voordat hij weer trek had in een visje en terug naar zee ging. Met een klap van zijn vinnen of lichaam had hij wel mijn gebouwtjes kunnen ruïneren zegt de buurman. De zeehonden zelf vinden het wel lekker, uit de wind, een beetje in de schaduw of de zon, zoals het uitkomt.

Inderdaad vanmorgen dus honderden van die grote jongens en meiden gezien; in ruig water en op de rotsen. Prachtig. Ook nog de remarkable rocks bekeken; zie de foto’s. Honderden miljoenen jaren geleden gevormd; net zoiets als Ayers Rock. Gewoon kunst.

In het grote reservaat hier aan het eind van Kangaroo Island veel koala’s, kangoeroes, walibi’s en ook een bijzondere hagedis gezien: de varanus rosenberg. Nog een jongkie, zo’n 2 tot 3 jaar oud, 60 cm lang, zegt een rondleidster, maar ze konden wel meer dan 1,5 meter worden en 20 tot 30 cm dik. De soort werd met uitsterven bedreigd en leeft alleen nog hier. Zij doen onderzoek hoe de soort in stand gehouden kon worden. Verder een echidna, een stekelvarken met een korte neus. Eerder op het vasteland hadden we er al een gezien met een hele lange neus van zo’n 20 cm.

Vanmorgen terug met de boot. Ruig weer, veel kotsende passagiers, met veel lawaai, geen pretje. Nu In Barossa Valley. Later meer.