ineke-andre-australie.reismee.nl

Faversham en een Italiaan die zijn land ontvlucht

Na Bluff Knoll naderen we langzaam het einde van onze reis. We moeten ook wat meer keuzes maken omdat de achilleshielblessure van Ien haar parten speelt; de pillen van de dokter in Margaret River en het smeren met Voltaren helpen niet voldoende. Dus wandelingen maken is er niet meer bij, wat hier in Stirling Range, echt een natuurpark, een probleem is. We besluiten naar een Nederlandse molen te gaan: The Lily, eigenhandig gebouwd door een Nederlander (Pleun Hitzert) die met zijn vrouw (Hennie) en kinderen hierheen is geëmigreerd, en nu nog steeds een soort van B&B drijft met vakantiewoningen op een werkelijk unieke plek met uitzicht op velden en bergen. We praten met hun, hun beweegredenen, alles wat hij daar heeft opgebouwd (ook de huizen voor de gasten, een soort van landarbeiderswoningen die je ook in de polder ziet) heeft hij zelf gebouwd. Hun woonhuis is een juweeltje met fraai antiek, een vleugel; vroeger werden hier echte partijen georganiseerd maar nu doen ze het wat rustiger aan.

De volgende dag vertrekken we naar onze laatste stop: York. Een kilometer of 80 zuidoostelijk van Perth. Ons onderkomen is een fantastische ‘mansion’; de oude, rijke familie Monger heeft dit huis gebouwd; eerst een kelder en langzamerhand is daar een unieke buitenplaats uit ontstaan: Faversham House met omliggende tuinen. In 2003 werd het door de nazaten van de familie Monger verkocht aan de Engelsen Richard en Nola Bliss; maar hoewel het nog hun eigendom is (zij wonen zelf in Perth) wordt het huis en de tuin nu beheerd en onderhouden door Alex en Fabiana Vero, allebei uit Rome. Wij zijn de enige gasten en raken direct in een geanimeerd gesprek over het huis, over Rome, over hun emigratie met hun 13 jarige zoon 3 jaar geleden. Alex is heel beslist: Italië is in een staat van verval; hij wilde voor zijn zoon een betere toekomst garanderen dan in Italië te blijven. Hij is zelf arts, maar kan zijn beroep pas over 10 maanden hier gaan uitoefenen. Nu doet hij samen met Fabiana alles om het huis en de tuin te onderhouden. Ze hebben het fantastisch ingericht met mooie meubelen en schilderijen. Het geheel is te koop. Hij leidt ons rond door de oude kelders, laat zien hoe het huis steeds weer werd uitgebreid, alle mooie plekjes in de tuin, die ook voor romantische bruiloften wordt gebruikt. Echt een juweeltje van een buiten. En: Alex heeft ook nog een soort van B&B in Rome, op de Campo di Fiori ! Hij laat de foto’s zien. Daar gaan we nog eens heen als we weer in Rome zijn.

We vertrekken, uitgebreid afscheid nemend van Alex (hij houdt niet op om ons enthousiast alles te laten zien en de oude familieverhalen te vertellen). Op naar Perth waar we vanavond het vliegtuig zullen nemen, maar eerst nog even Fremantle, de kustplaats, aandoen. Het is prachtig weer, we liggen aan het strand en zwemmen nog even in de Indische Oceaan. De jelly fish hebben we kunnen vermijden hoewel er wel kwallen op het strand liggen. Ja, wat een land en wat een mensen! Vaak volslagen maf maar geweldig!